Blogg

Sjukvården i Sverige står inför stora utmaningar. En åldrande befolkning och ökade vårdbehov samtidigt som det råder brist på specialistläkare. Ett sätt för regioner och landsting att möta dessa utmaningar är att hyra in läkare.

Flexibilitet och kompetens

Att hyra läkare ger en ökad flexibilitet för vårdgivare. Genom bemanningsföretag kan man snabbt få tillgång till rätt kompetens under en begränsad tid. Detta gör det lättare att täcka upp för tillfälliga vakanser, semesterperioder, sjukfrånvaro eller vid tillfälliga arbetstoppar. På så sätt kan vården upprätthålla en god tillgänglighet och kvalitet även när det egna läkarteamet inte räcker till. Hyrläkarna bidrar med specialistkompetens som annars skulle saknas. Patienter kan få vård av rätt läkare i rätt tid.

Avlastning för den fasta personalen

Att tillfälligt hyra in läkare ger också en avlastning för den fasta personalen. De slipper ta ett oproportionerligt stort ansvar under perioder av underbemanning. Arbetsbelastningen kan fördelas jämnare vilket minskar risken för utbrändhet. När de anställda läkarna får rimligare arbetsvillkor ökar arbetsglädjen och arbetsplatsen blir mer attraktiv. Det blir lättare att rekrytera och behålla personal långsiktigt.

Kontinuitet och trygghet

En vanlig invändning mot hyrläkare är att det hotar kontinuiteten i vården. Patienter kan behöva byta läkarkontakt oftare. Detta kan motverkas genom god planering av inhyrningen. Genom att hyra in samma läkare under längre perioder skapas en kontinuitet. Patienter och personal lär känna hyrläkaren. Erfarna hyrläkare bidrar med trygghet i mötet med patienten. De är vana att snabbt sätta sig in i nya arbetsplatser och kan hantera oväntade situationer.

Kostnadseffektivt

Att hyra läkare behöver inte vara dyrare än att anställa. Fördelen är att kostnaden begränsas till den faktiska arbetstiden. Inhyrningsföretaget tar hand om rekrytering, administration, fortbildning etc. Genom att analysera vårdbehovet noga kan inhyrning användas kostnadseffektivt enbart under de perioder det verkligen behövs. På så sätt kan vårdens resurser användas optimalt. Sammantaget kan välplanerad läkarbemanning ge positiva effekter för både patienter, personal och ekonomi. Det handlar om att hitta en balans mellan fasta anställningar och flexibel inhyrning. Vården står inför stora utmaningar där hyrläkare kan vara en del av lösningen.

Bloggen

En journalist är en person som är utbildad för att samla in fakta i form av muntlig eller skriftlig information, bearbeta dem till en nyhetsvärdig form och sedan sprida den till allmänheten på olika sätt. Den vanligaste processen eller verksamheten som utförs av dagens journalist kallas journalistik. Numera har de flesta tidningar, tidskrifter, radiokanaler etc. sina egna team av journalister som samlar in/samlar fakta/information och rapporterar dem till sina läsare/lyssnare i form av rapporter.

Denna webbplats är en praktisk källa för att studera om journalist.

Reporters jobbar för en viss kanal/nätverk/ett företag och får betalt beroende på kvantitet/kvalitet av den information de ska rapportera. Reportrar kan också arbeta på frilansbasis för flera publikationer, vilket kan vara ganska lukrativt.

Det finns olika medier genom vilka nyheter och aktuella frågor rapporteras och journalister arbetar hårt för att hålla sina källor och metoder konfidentiella

Det finns olika medier genom vilka nyheter och aktuella frågor rapporteras och journalister arbetar hårt för att hålla sina källor och metoder konfidentiella. Reportrar som arbetar för tidnings-/magasinföretag och tv-stationer är vanligtvis anställda för enbart nyhetsrelaterad verksamhet, medan andra får uppdrag för speciella tillfällen och evenemang. En frilansjournalist kan därför arbeta i TV-studior, nyhetsrum, nyhetsbyråer och andra medieorganisationer där han/hon kan samla in/skaffa flera informationsflöden samtidigt.

En frilansjournalist kan därför arbeta i TV-studior, nyhetsrum, nyhetsbyråer och andra medieorganisationer där han/hon kan samla in/skaffa flera informationsflöden samtidigt

Under de senaste åren har begreppet journalistik utvidgats till att även omfatta online-journalistik där artiklar, foton, videoklipp etc. publiceras på internet för att nå en större publik. Den stora fördelen med journalistik på nätet är att världssamfundet nu har tillgång till information oavsett i vilket land artikeln skrevs eller publicerades. När du skriver en artikel för en tidning/onlinetidning skriver eller rapporterar du alltså om ett visst land eller en viss region och inte om allmänheten eller en viss grupp inom ett land. En journalists ansvar slutar inte med att samla in/skriva nyheter och aktuella frågor, utan samma sak måste upprätthållas med integritet och noggrannhet. Det är viktigt att upprätthålla och värna om allmänhetens intresse samtidigt som man utnyttjar alla medier som står till buds.

Bloggen

Vad en nattsjuksköterska får i lön varierar mellan regioner

En starkt bidragande orsak till att sjuksköterskor väljer att jobba på bemanning är den fina lönen. Detta är en fördel med att jobba för bemanningsföretag som många ofta pekar ut. Och visst stämmer det att bemanningssjuksköterskor generellt sett har en lite högre timpenning än vad andra sjuksköterskor har. Därför kan det vara väldigt lukrativt att jobba på detta sätt om det passar dig väl.

 

Du kan med fördel välja att jobba på bemanning på heltid. Men du kan även välja att göra detta på deltid vid sidan av ditt ordinarie heltidsarbete. Genom att göra detta kan du sannolikt betala av dina studieskulder relativt fort. Dessutom inser du förmodligen snart att du tjänar mer när du jobbar på bemanning än då du jobbar för regionen. Därför kan du med tiden vilja välja att skifta över till att helt och hållet jobba via bemanning.

Vad får en nattsjuksköterska i lön generellt sett?

Många sjuksköterskor bestämmer sig för att börja jobba för ett bemanningsföretag delvis tack vare den högre lönen. Men vad tjänar då en nattsjuksköterska i lön generellt sett när personen ifråga jobbar via bemanning?

 

När du resonerar kring din potentiella lön bör du ta i beaktning att:

 

  • Ingångslönen kan variera lite grann. Ingångslönen (d.v.s. den lönenivå som du först kommer in på) ligger vanligtvis mellan cirka 25 500 kronor och 28 000 kronor i månaden. Var i spannet du hamnar beror bland annat på vilken slags tjänst du har fått och hur dina tidigare erfarenheter ser ut.
  • Genomsnittslönen är 38 700 kronor. Den genomsnittliga lönen för en sjuksköterska med grundutbildning är 38 700 kronor. Detta är dock ett snitt sett över alla sektorer samt sammanräknat män och kvinnor (män ligger vanligtvis lite högre).
  • Det varierar hur mycket en nattsjuksköterska får i lön. Det finns flera olika variationer när det kommer till hur mycket sjuksköterskor tjänar. Till exempel tjänar personer tillhörande denna yrkeskategori allra mest när de jobbar i Stockholm, Södermanland eller Örebro. Dessutom tjänar alltså män lite mer än kvinnor och lönen ökar vanligtvis också med stigande ålder.

 

För att få en bra uppskattning om den aktuella lönenivån och vad du kan förvänta dig bör du kontakta ditt bemanningsföretag.

Bloggen

Internet har medfört många förändringar, och en av dem är marknadsföring online. Denna metod kombinerar traditionell marknadsföring med sociala medier, vilket gör det möjligt för företag att engagera sig med sina kunder på ett mer personligt och effektivt sätt. Marknadsföring via online kan vara komplex och tidskrävande, men det är ett mycket effektivt verktyg för att sprida ditt företags namn och produkt.

Nedan listas några av de viktigaste komponenterna i onlinemarknadsföring. Du kan lära dig mer om dessa delar och implementera dem för att nå nya höjder av framgång.

Med marknadsföring på nätet kan ditt företag nå ut till människor över hela världen. Detta är särskilt fördelaktigt för företag som säljer sina produkter online. Till exempel kan en klädbutik som ligger i en liten stad marknadsföra sina produkter personligen, men kan nå en större publik genom att sälja dem online. Marknadsföring på nätet gör det också möjligt för företag att nå ut till fler människor på kortare tid än traditionella reklammetoder. Detta gäller särskilt när ett företag är i början av sin verksamhet. När det väl har en webbplats och en närvaro på nätet blir det mycket lättare för människor att upptäcka det och köpa från det.

Om du är ny på sociala medier bör du se till att undersöka vilka plattformar din målgrupp använder. På så sätt kan du rikta dig mer effektivt till dem och öka dina chanser att göra försäljningar. Se också till att kolla in dina konkurrenters marknadsföringstaktik på sociala medier. Ett bra sätt att få rätt personers uppmärksamhet är att anordna tävlingar och giveaways. Dessa metoder kommer att locka riktad trafik till din webbplats och öka varumärkeskännedomen. De är också användbara för att mäta ROI.

Onlinemarknadsföring och försäljning på plats

  • När en kund besöker en butik föredrar han eller hon ofta personlig försäljning framför onlineförsäljning.
  • Dessa transaktioner är ofta mer personliga, med fler möjligheter att engagera sig med kunderna.
  • Med onlinemarknadsföring å andra sidan kommunicerar kunden i första hand med en webbplats, en form av webbkommunikation.
  • Personlig försäljning är fördelaktigt av många anledningar.
  • För exempel kan kunderna se de produkter de är intresserade av innan de faktiskt köper dem.
  • Detta förbättrar också konverteringsgraden.

.

De olika kanalerna för marknadsföring på nätet

Sociala medier och onlinemarknadsföring är två av de mest populära kanalerna för onlinemarknadsföring. Marknadsföring i sociala medier gör det möjligt för dig att hålla kontakten med din målgrupp genom att dyka upp på deras personliga tidslinjer. Det gör det också möjligt för dig att bygga relationer med din publik. E-postmarknadsföring är ett annat populärt medium för marknadsföring på nätet. Beroende på kanal kan du skicka ut e-post till nuvarande eller potentiella kunder. Även om båda betraktas som marknadsföring, hänvisar e-postmarknadsföring vanligtvis till sändlistan. Det är ett kostnadseffektivt sätt att nå din målgrupp.

En annan stor fördel med marknadsföring i sociala medier är att den är mycket målinriktad. Med riktad marknadsföring online kan du rikta din målgrupp utifrån deras intressen eller demografi. Ett företag som tillverkar babykläder kan till exempel fokusera på föräldraforum och rikta sig till nyblivna föräldrar som är intresserade av babykläder. Genom att fokusera dina insatser på dessa grupper kan du nå en mycket bredare publik och generera högkvalitativ trafik till din webbplats. Detta kommer att öka varumärkeskännedomen och konverteringarna.

Business-to-business-företag (B2B) säljer till andra företag. B2B-företag fokuserar vanligtvis på att sälja till andra företag. B2B-företag använder ofta marknadsföring online för att generera leads. Denna strategi omfattar e-postmarknadsföring, sociala medier och sökmotoroptimering. Att använda internet för att sprida sitt budskap är ett utmärkt sätt att nå fler människor och öka företagets intäkter. Dessutom kan B2B-företag använda pay-per-click-annonser för att få exponering och varumärkeskännedom.

Bloggen

Fördelarna med artikelmarknadsföring är många. Det lockar en bredare publik, ökar sökmotorrankningen och ökar försäljningen av webbplatser. Populära artiklar hjälper till att etablera en författares eller ett företags rykte som expert och odla en lojal publik.

Bortsett från det hjälper det också till att öka sidrankningen i sökmotorerna. Ju fler som ser din artikel, desto mer sannolikt är det att de besöker din webbplats. Därför är artikelmarknadsföring ett utmärkt val för företag som vill locka till sig nya kunder.

Du kan skicka in dina artiklar till enskilda webbplatser gratis. Du kan kontakta webbplatsägare med ett exempel på en artikel och skicka in den till dessa webbplatser. Dina artiklar kommer sedan att publiceras på dessa webbplatser, vilket ger dig gratis exponering. I utbyte får du en länk tillbaka till din webbplats. Tänk dock på att det kan vara en utmanande process att skicka in till artikelkataloger eftersom du konkurrerar med tusentals andra skribenter. I detta avseende är kvalitetsartiklar viktiga.

Om det görs på rätt sätt kan artikelmarknadsföring öka intäkterna. När läsarna tycker att dina artiklar är intressanta och informativa är de mer benägna att köpa det du erbjuder. Dessutom skapar artikelmarknadsföring varumärkeskännedom, vilket genererar trafik och driver leads till konton i sociala medier. Många konsumenter tycker om att läsa artiklar nästan lika mycket som de tycker om att titta på en video. Det kan hjälpa ditt företag, din kundservice och webbplatsens SEO. Så om du är redo att ge artikelmarknadsföring en chans, gör det.

Hur man skapar en visuellt tilltalande strategi för artikelmarknadsföring

Skapa innehåll som har stor visuell attraktionskraft är en viktig del av din artikelmarknadsföringsstrategi. Det kommer inte bara att locka nya målgrupper till din webbplats, utan du kommer också att få leads och försäljning. Att ha bra innehåll kommer dessutom att bidra till att stabilisera din prestanda. Nedan följer några av de mest effektiva sätten att marknadsföra ditt företag och generera trafik med hjälp av artiklar. De har alla en sak gemensamt – att ge värde till din publik. Fortsätt läsa för att få några användbara tips om hur du skapar en plan för innehållsmarknadsföring.

Först ska du undersöka dina nyckelord. Se till att välja nyckelord som har höga sökvolymer och låg konkurrens. Det finns många källor för att hitta bra nyckelord för dina artiklar, till exempel vanliga frågor och svar från kunder och relaterade bloggar. Nyckelordsforskning kan också göras för att hitta fraser som folk söker efter. När du har undersökt nyckelord väljer du en artikeltitel som bäst återspeglar din expertis. Ju mer relevant ett ämne är för ditt företag och din målgrupp, desto bättre. Slutligen, använd rätt rubriker.

Använd länkbara tillgångar för att locka läsare och skapa länkar till din webbplats. Dessa tillgångar kan omfatta videor, infografik, gratisverktyg, resursguider och bilder. Om du inte kan hitta några relevanta webbplatser för ditt ämne kan du överväga att skicka innehållet till utgivare. De flesta utgivare accepterar gärna ”cold pitches” om du tillhandahåller värdefullt innehåll. När du skapar länkar från andra webbplatser får du inte glömma att inkludera relevanta taggar som ”blogg”, ”nyhetsbrev” och ”företag”.

Hur man får ut det mesta av artiklar om marknadsföring online

Om du letar efter ett nytt sätt att marknadsföra ditt företag kan artiklar om marknadsföring på nätet vara precis vad du behöver. Dessa artiklar kan användas på bloggar, plattformar för sociala medier och kombineras för att skapa en e-bok för marknadsförare och affärscoacher. De kan också spara pengar och tid genom att ge dig chansen att lägga till din egen unika röst. Om du har en webbplats kan artiklar om marknadsföring online vara ett bra sätt att marknadsföra din webbplats och få fler besökare.

När du skickar in dina artiklar ska du se till att inkludera en länk till din webbadress. Detta är viktigt eftersom de stora sökmotorerna rankar webbplatser efter hur många inkommande länkar de har. Ju fler artiklar du skickar in, desto fler inkommande länkar av hög kvalitet får du. Detta gör att din webbplats rankas högre och genererar mer trafik. Så om du är intresserad av artiklar om marknadsföring på nätet, se till att följa dessa tips för att få ut det mesta av dessa artiklar.

En av de bästa facktidskrifterna för digital marknadsföring är Journal of Digital & Social Media Marketing. Den här tidskriften leds av en framstående redaktionell styrelse bestående av yrkesverksamma inom digital marknadsföring. De artiklar som den innehåller fokuserar på varumärken och slutanvändare. Innehållet är intellektuellt rigoröst och relevant för digital marknadsföring. Dess innehåll finns med i Scopus och Cabell’s Directory of Publishing Opportunities. Du kan också skicka in dina artiklar till andra professionella tidskrifter för att få ditt arbete publicerat på en välrenommerad plats.

Bloggen

I dag är det allt fler som använder sig av online-shopping för att hitta sina favoritprodukter. Många erkänner dock att de känner sig överväldigade av de många valmöjligheterna och har aldrig slutfört ett köp. Faktum är att hälften av alla som handlar på internet har misslyckats med att göra ett köp på nätet.

Besök den här webbplatsen för att hitta användbart innehåll om shopping på nätet.

Till exempel är att millennieungdomar är mer benägna att handla på nätet än generation Z. Här är några anledningar till varför shoppare väljer att handla på nätet i stället för i den traditionella detaljhandeln. Vi kan lära oss av andra konsumenters misstag för att hitta den perfekta produkten för oss.

Onlineshopping erbjuder många fördelar, bland annat möjligheten att handla varor som kanske inte finns i din lokala butik. För det första slipper du besväret med att stå i köer eller lyfta besvärliga paket. Du kommer också att kunna hitta ett större utbud av färger och storlekar, eftersom onlineåterförsäljare inte har någon fysisk plats. Dessutom avstår vissa nätbutiker från fraktkostnader när du beställer en stor mängd produkter.

Tidigt intresse bland kunder

De tidiga pionjärerna inom online shopping banade väg för det nuvarande landskapet. Som ett resultat av detta letar många konsumenter idag efter inspiration och köper produkter på plattformar i sociala medier. Dessutom vänder sig många onlinekonsumenter också till Facebook och Pinterest för att hitta produkter som de gillar och sedan köpa dem. I slutändan gör dessa plattformar shopping enklare än någonsin. Så om du är intresserad av att få ut det mesta av din shoppingupplevelse online, se till att du kollar in dessa webbplatser!

Som det är bekvämt att handla på nätet är det viktigt att komma ihåg att du fortfarande är en människa när det gäller att undvika bedrägerier. Bedragare och obehöriga säljare har potential att skada din kreditvärdighet och din ekonomi. Det betyder att det är viktigt att göra din research innan du köper något på nätet. På så sätt undviker du att betala för en produkt som du inte kan använda eller ens returnera. Det är också viktigt att se till att du har kontrollerat returpolicyn och garantin för ditt köp.

I takt med att konsumenterna blir mer kunniga om online shopping erbjuder fler återförsäljare det. Vissa sajter har till och med automatiserade onlineassistenter som kan hjälpa dig att navigera på deras webbplatser och göra köpbeslut enklare. Många webbplatser för online shopping har funktioner som röstigenkänning, direktmeddelanden och videochatt. Dessa funktioner kan bidra till att göra shoppingupplevelsen mer personlig och bekväm. Samma sak gäller för nätbutiker. Näthandel är ett utmärkt sätt att skaffa den perfekta presenten till din älskade.

7 av de senaste trenderna inom marknadsföring

Artificiell intelligens (AI) är en snabbt utvecklande marknadsföringsteknik som innebär att datorer används för att utföra mänskliga uppgifter. AI används för att förutsäga vad en kund kommer att göra härnäst i försäljningscykeln, optimera kundresor och hitta luckor och svaga punkter. AI används för att hjälpa marknadsförare med kreativa uppgifter, inklusive att skapa relevant innehåll baserat på tidigare kundinteraktioner. Som ett resultat av detta blir AI snabbt en viktig del av den moderna marknadsföringen. Nedan listas sju av de senaste trenderna inom marknadsföring.

Medarbetare är en av de viktigaste tillgångarna i alla företag. Även om det är frestande att hålla sig till beprövade marknadsföringstekniker kan dessa bara skada företagets resultat. Om dina anställda inte brinner för varumärket och har låg moral kommer dina kunder inte att lita på din produkt eller tjänst. Enligt en undersökning från 2012 skulle 48 % av de tillfrågade inte rekommendera ditt företag till en vän. Se i stället till att dina anställda förstår ditt varumärke och att de är engagerade i företagets framgång.

Konsumenter blir alltmer irriterade på generiska annonser och e-postutskick. För att komma till rätta med detta kommer företagen att utnyttja kraften i personalisering. Faktum är att 90 % av konsumenterna tycker att personalisering är tilltalande. Företag som Netflix och Amazon utnyttjar redan personaliseringens kraft genom att erbjuda skräddarsydda rekommendationer. Detta kommer att hjälpa dem att överleva framtidens affärsverksamhet. Du bör också komma ihåg att människors förväntningar ständigt förändras. I slutändan kommer ett varumärke med en stark känsla av empati att vinna.

Fördelarna med att handla hemifrån

Att handla hemifrån har många fördelar. Du behöver inte ha riktiga byxor på dig, du behöver inte kämpa mot trafiken och du kan handla bekvämt från ditt eget hem. Populariteten av att handla på nätet kommer inte att försvinna inom kort. Om du vill spara tid och pengar kan du överväga att köpa möbler och annan heminredning från ditt eget hem. Sofas & More, till exempel, erbjuder dussintals produkter och skickar direkt från sin webbplats.

Men även om pandemins utbrott förändrade våra vanor och livsstilar är online shopping här för att stanna. Med e-handel och kontaktlösa betalningssystem är geografi inte längre ett hinder för shopping. Att få ett paket levererat direkt till dörren kan spara tid och pengar, men bekvämligheten med att handla hemifrån gör det möjligt att få den önskade produkten. Det är också bekvämare än någonsin att handla på nätet, eftersom många stora återförsäljare erbjuder hemleveransalternativ.